Hoewel Limburgse gemeenten dit jaar sneller antwoorden op een eenvoudige vraag per mail dan in voorgaande jaren, blijven zij wel achter op het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.

81 procent van de Limburgse gemeenten geeft op tijd antwoord op een eenvoudige vraag.

Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 71 procent. Hiermee presteert de provincie ook dit jaar nog wel 4 procent onder het landelijk gemiddelde. Alleen de gemeenten in de provincies Noord-Holland en Utrecht doen het dit jaar slechter. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag. 

Daarnaast heeft 3 procent van de Limburgse gemeenten na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Dit betreft alleen de gemeente Maastricht. Hiermee presteert Limburg wel beter dan het landelijk gemiddelde van 7 procent. 

In Limburg vermeldt 16 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website, wat 3 procentpunt meer is dan vorig jaar. Dit percentage ligt daarmee nog wel onder het landelijk gemiddelde van 26 procent.

Net als vorig jaar verplicht 7 procent van de Limburgse gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is.

De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024 .

Bron: Pricon